بیت المجتبی
نیت می کنم تعداد

صلوات به نیت



تعداد کل صلوات های نذر شده: 56133 عدد می باشد
بیت المجتبی

شما در صفحه خبر اهمیت خواب در افزایش نشاط و کیفیت زندگی هستید



اهمیت خواب در افزایش نشاط و کیفیت زندگی

بیت المجتبی


بسمه تعالی
اهمیت خواب در افزایش نشاط و کیفیت زندگی
نباید به خواب به عنوان یک تفریح (fun) و یا یک برنامه حاشیه ای و کم اهمیت (رفع نیاز) نگریست. چنانچه به خواب و زمان آن اصالت بدهیم، به شدت کیفیت زندگی افزایش خواهد یافت.
یک عامل تنظیم کننده هورمون سروتونین (serotonin) در بدن که موجب افزایش شادابی و نشاط در جسم و روح انسان می شود، خواب صحیح و منظم است. اگر خواب در زمان مناسب خود و به میزان کافی انجام پذیرد، چنان نشاطی در بدن ایجاد می کند که یک بار تجربه آن می تواند برنامه زندگی هر فردی را تحت تأثیر خود قرار دهد.
کافی است فقط به مدت سه هفته، خوابمان را طبق استاندارد توصیه شده تنظیم کنیم. بدون شک تجربه جذابی خواهد بود و احتمالا تغییر آن به حالت غیر استاندارد و شلخته قبلی، غیر قابل قبول !!!!

استاندارد خواب:
چه ساعت هایی بخوابیم؟
طب سنتی- اسلامیاز یک ساعت قبل از نیمه شب شرعی تا قبل از اذان صبح
از یک ساعت قبل از اذان ظهر تا اذان ظهر*
انجمن اختلال خواب آمریکااز ساعت 22 تا 2نیمه شب حتماً خواب باشیم**
از 11 صبح تا ساعت14 توصیه می شود و حداکثر به مدت 45 دقیقه


* خواب در این بازه زمانی که به خواب قیلوله معروف است، بسیار نشاط آور است.
** ساعت 22 تا 2 نیمه شب از نظر محققین، زمان طلائی خواب است. این بازه زمانی بالاترین کیفیت خواب را به همراه دارد.
یک ساعت خواب در این بازه، معادل 4 ساعت خواب در غیر از این بازه زمانی است.
خوابیدن در زمان طلائی خواب، به شدت هورمون سروتونین را تنظیم و موجب نشاط در انسان می شود.
هورمون رشد در این بازه زمانی ترشح می شود ولی مشروط بر اینکه خواب باشیم.
طبقه بندی اطلاعات حاصل از یادگیری، فقط در این بازه زمانی صورت می گیرد.
بی کیفیت ترین زمان برای مطالعه، بازه زمانی 22 تا 2 است و بازدهی آن معادل4/1 زمانهای دیگر خواهد بود حتی اگر به ظاهر از گیرایی بالایی در این ساعات برخورداریم. 
چه ساعت هایی نخوابیم؟
طب سنتی -  اسلامیاز اذان صبح تا یک ساعت قبل از اذان ظهر
بعدازظهر خصوصاً در زمان غروب آفتاب و اذان مغرب 
انجمن اختلال خواب آمریکااز طلوع آفتاب تا 11 صبح
از ساعت 16 تا 20شب به هیچ وجه نخوابیم***


*** بازه زمانی خطرناک خواب در شبانه روز، بازه 16 تا 20 شب است.
خوابیدن در این بازه زمانی باعث کاهش شدید سروتونین در بدن شده و خسارات جدی جسمی و روحی به انسان وارد می¬کند.
چنانچه دچار خستگی شدید در این ساعات هستید بجای خوابیدن، پنج دقیقه بصورت طاق باز دراز کشیده، سر را روی زمین گذاشته و پاهای خود را با کمک یک تکیه گاه باندازه یک تا دو وجب (این اندازه مهم است) بالاتر از سطح زمین قرار دهید. این روش می تواند معادل  45 دقیقه خواب عمیق، رفع خستگی نماید.
افرادی که شبها بعد از ساعت 2 نیمه شب می خوابند در معرض 40% افسردگی قرار دارند.
توصیه های قبل از خواب شب:
-حتماً حتماً حتماً خط قرمزمان برای خواب ساعت 22 باشد ولاغیر!!!!!!
-کتاب و موبایل و تبلت و .... را با خود به تختخواب نبرید. فقط برای خوابیدن به تختتان بروید. بدن شما باید عادت کند که در کمتر از 3 دقیقه به خواب رود لذا با مطالعه یا گشت و گذار در فضای مجازی، بدنتان را شرطی نکنید.
-چنانچه در کمتر از 3 دقیقه به خواب نرفتید، 5 دقیقه قدم بزنید و دوباره به تختتان بروید. چنانچه دوباره خوابتان نبرد، همین کار را دوباره تکرار کنید.
-خوردن شیرگرم، موز، ... و شستن دست و صورت با آب گرم (یا دوش آبگرم) به تسریع در خواب کمک می¬کند.


یادمان باشد: 
کیفیت زندگی و آینده خودمان را فدای رودربایستی با دیگران و یا سریالها و برنامه های مفید و غیرمفید رسانه ها و فضای مجازی نکنیم!!!!!!
مثل بقیه نباشید! حتماً یکبار و برای چند هفته این سبک از زندگی را تجربه کنید. مطمئناً پشیمان نمی¬شوید.

نظری بروی این خبر وجود ندارد.



لطفا فیلد های مورد نظر را پر کنید



ttjam  |  طراح و اجرا ttjam.ir

کلیه حقوق این سایت برای گروه فرهنگی بیت المجتبی(ع)محفوظ بوده و استفاده و نقل آن با ذکر صلوات مجاز می باشد تماس با مدیریت سایت 09366468628 بیت المجتبی